Review: Trials Fusion

Wie er in de afgelopen paar dagen bij mij door de straat is gereden hoorde waarschijnlijk ontiegelijk veel gevloek, afgewisseld met kreten van uitzinnige vreugde. Mijn buren zullen ongetwijfeld meerdere keren op het punt hebben gestaan om te vragen of het allemaal wel goed ging bij ons in huis. Ja, de afgelopen dagen waren op het emotionele vlak behoorlijk heftig. Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn gezin. Vrouw en dochter hebben flink te lijden gehad. Ik was bij vlagen niet te genieten. Vandaar dat de dames me vanaf de andere kant van de kamer nauwlettend in de gaten houden terwijl ik hier de review van Trials Fusion zit te schrijven. Nog even. Dan is de review af en wordt het tenminste weer een beetje rustig in Huize Hordijk.

Trials Fusion is de opvolger van het 2 jaar geleden verschenen Trials Evolution en is weer door Red Lynx ontwikkeld. Die game had me toentertijd maanden in zijn ban en wordt nog regelmatig opgepikt. Het was voor mij dan ook erg fijn om te horen dat ik ook met de nieuwste telg uit de serie aan de gang mocht. En eerlijk is eerlijk, ook de nieuwste Trials is weer een heerlijk frustrerende game geworden.

De aanhouder wint
Wie de serie kent weet dat Trails Fusion zeker niet voor iedereen is. Ondanks het feit dat de game een hoog pick up and play gehalte heeft en daardoor erg geschikt is voor korte speelsessies, zal je behoorlijk wat tijd in de game moeten investeren wil je het onderste uit de kan halen.

Waar de eerste paar levels nog goed te doen zijn en je zonder al te veel moeite de gouden medailles kunt behalen, moet je in de latere levels flink aan de bak om dat voor elkaar te krijgen. En daar stopt het niet.  In de laatste van de bijna 50 levels zullen alleen degenen die de physics volledig onder de knie hebben de finish weten te bereiken. Je zult dus behoorlijk aan de bak moeten voor je achievements.

Het gaat er dus vooral om dat je de physics begrijpt. Pas wanneer je dat voor elkaar hebt kan je echt scoren in Trails Fusion. Wees bereid om constant op zoek te zijn verbeterpunten en om je speelstijl tot in de allerkleinste details te verfijnen.  Je moet de tracks op je duimpje kennen zodat je precies weet waar je gas moet geven en hoeveel gas dat dan moet zijn. Daarnaast moet je er constant voor zorgen dat je rijder nét genoeg naar voren of naar achteren leunt zodat je de perfecte landing kunt maken en klaar bent voor de volgende hindernis. Dat is waar je in Trials de winst kan behalen. Niet door als een kip zonder kop zo hard mogelijk door de levels heen te raggen. Dan kan je een goede klassering in principe wel vergeten.

Rage quit
Een foutje is dan ook snel gemaakt, vandaar dat elke track meerdere checkpoints bevat. De checkpoints maken het geheel iets eenvoudiger, maar de echte gamer wil daar natuurlijk zo min mogelijk gebruik van maken. Het geeft toch de meeste voldoening wanneer je een track in één keer hebt weten te halen en dat je ook nog eens een mooie tijd op de leaderboards hebt weten te plaatsen. En hoe onmogelijk dat later ook wordt, je blijft toch proberen er in één keer doorheen te komen. Althans, dat was bij mij het geval.
De game bezorgt de gemiddelde speler gegarandeerd de nodige rage quits, maar weet je zodra je weer bent gekalmeerd toch weer te verleiden tot een nieuwe speelsessie. Áls je controller nog heel is tenminste…

Het gevoel dat de game oproept is misschien nog het best te omschrijven met een obsessie. Je MOET en ZAL je vorige run verbeteren. Telkens weer. Dat is de grote kracht van Trials.
Dit gevoel wordt nog sterker wanneer je over vrienden beschikt die de game ook spelen.
Niets is frustrerender dan te zien dat je maat een snellere tijd neer heeft gezet dan jij, en dat je met lede ogen moet toezien hoe zijn ghost in de verte verdwijnt. Ondertussen vraag je je af waar hij zoveel tijd weet te winnen.  Het resultaat is dat je gemotiveerd tot op het bot je tijd probeert te verbeteren, net zolang totdat jij weer de snelste bent van je vriendengroep bent.

Een ander sterk punt van de Trials serie zijn de snaar strakke controls.  Je hebt altijd het idee de volledige controle over de rijder te hebben en de motoren voelen allemaal verschillend aan. De ATV is bijvoorbeeld een stuk lomper dan je standaard crossmotor, maar is wel stabieler vanwege zijn 4 wielen. Dit soort details zorgen er voor dat je het makkelijker accepteert wanneer je voor de zoveelste keer van je motor sodemietert.

Uren zoet
Nieuw is dat je nu in elk level naast het behalen van bronzen, zilveren en gouden medaille, ook een drietal extra challenges kunt voltooien. Ze variëren van het doen van een aantal salto’s zonder te vallen, tot het vinden van een geheime locatie in een level.  De meeste van deze challenges zijn erg moeilijk te volbrengen, ondanks dat er in de menu’s wel te vinden is wat er van je wordt verwacht. Ze voegen voor de liefhebber heel wat extra uren aan gameplay toe.

Een andere toevoeging is het FMX trick systeem waardoor je nu door middel van de rechter analoge stick verschillende trucs kunt uitvoeren om extra punten te scoren. Een prima toevoeging die in de praktijk vrij weinig gebruikt wordt, aangezien je meestal al druk genoeg bent om op een normale manier door de levels heen te komen. De feature wordt dan ook vooral gebruik op de daarvoor bestemde tracks.

Over content valt er dus weinig te klagen in Trials Fusion. De game is uit zichzelf al goed voor weken speelplezier. Maar om de houdbaarheid nog verder op te rekken is er naast alle levels en de bizarre skill challenges ook een uitgebreide level editor aanwezig.  Ook voor de editor geldt dat je er behoorlijk wat tijd in moet steken, want je hebt niet zomaar een juweeltje van een track in elkaar gezet. Er valt namelijk heel wat te tweaken.  Mocht je net als ik niet de tijd of de zin hebben je hier in te verdiepen, dan is er gelukkig altijd nog een trouwe community waar je op terug kunt vallen. Er staan inmiddels al duizenden tracks online en daar komen er ongetwijfeld nog heel wat bij, dus je kunt zeker nog maanden game.

De standaard levels zijn op zichzelf al sterk genoeg om je aandacht urenlang vast te houden. Ze voelen groots aan en bieden veel uitdaging. In de achtergrond is er altijd wel iets te zien, van grote explosies tot levels die voor je neus verschijnen terwijl je er doorheen rijdt.  Een flinke vooruitgang ten opzichte van het vorige deel, wat zich toch relatief veel in gesloten ruimtes afspeelde

Kleine slordigheden
Valt er dan helemaal niets op de nieuwe Trials aan te merken? Nou, eigenlijk niet zo heel veel. De enige minpunten die heb kunnen ontdekken is bijvoorbeeld de grappig bedoelde A.I.’s die tegen je aan kletsen tijdens de levels behoorlijk op je zenuwen gaan werken. Waarom? Omdat ze op gescripte momenten voorbij komen en wanneer je een level steeds maar weer opnieuw aan het spelen bent omdat je je tijd wilt verbeteren, hoor je ook steeds weer dezelfde dialogen op precies hetzelfde punt in het level voorbij komen. Gelukkig kan je ze uitzetten, wat direct voor de nodige opluchting zorgt.

Een kleine slordigheid die mee is verhuisd van Trials Evolution is dat de textures ook in dit deel traag worden ingeladen, waardoor je soms wat pop up tegen komt. Dit komt echter vooral voor wanneer je een quick reset van de track doet en komt daarbuiten eigenlijk niet voor. Het is maar hoe zwaar je er aan tilt. Het grootste minpunt van de game is dat de moeilijkheidsgraad richting het eind van de standaard levels ineens behoorlijk omhoog schiet. Dat had in mijn ogen iets geleidelijker gemogen.

Trials Fusion is een game die je vanaf het eerste moment bij je strot grijpt. De game laat je juichen van plezier wanneer je een succesje boekt en je vloekend achter laat wanneer je bij het zien van de finish weer ten onder gaat. Het dwingt je je speelstijl onder de loep te nemen en aan te passen waar nodig, zonder dat het ook maar een seconde geforceerd aanvoelt. Daarnaast is Trials perfect voor een korte speelsessie, maar slokt voor je het in de gaten hebt uren van je tijd op doordat je het steeds nog één keer wil proberen. Tel daarbij op de uitbreide editor en de nieuwe challenges en je kunt maanden vooruit. En alsof dat nog niet genoeg is, is er ook nog eens een offline multiplayer aanwezig waardoor Trials Fusion ook nog eens geschikt is voor een avondje gegil met vrienden op de bank.