Review: Titanfall (Xbox 360)

Titanfall is al een tijdje beschikbaar voor de PC en Xbox One. Maar wat nou als je geen dikke game-pc hebt of een Xbox One? Dan is er nu gelukkig uit Titanfall voor de Xbox 360. Ik ging aan de slag met deze versie en werd blij verrast door wat de game allemaal te bieden had.

Vergelijken?
Nee, ik ga de Xbox 360 versie niet vergelijk met de andere twee versies die al zijn uitgekomen. Ik ga de game beoordelen als een Xbox 360 game op het gebied van graphics en performance. Als je wel wilt weten wat nu precies de verschillen zijn, bekijk dan hier de trailer.

Multiplayer
Voor wie onder een steen heeft geslapen de laatste tijd, zal ik kort toelichten wat Titanfall precies is. In Titanfall kan je nooit alleen zijn, want de game draait volledig om multiplayer gevechten. Er is wel een campaign modus aanwezig, maar ook deze speelt zich compleet online af. Je ziet aan de hele game dat de makers van Call of Duty erachter zitten, want vele elementen zijn terug te zien in de game.

Gameplay
In de game kan je zowel als soldaat, als in een Titan het veld ingaan om de tegenpartij een flinke schop onder de kont te geven. Maar beginnen als Titan is natuurlijk niet leuk en dus zal je moeten wachten tot je Titan gereed is om naar jou gestuurd te worden. Maar het gebruik van een Titan is niet verplicht en ik zelf heb al meerdere potjes alleen met mijn piloot (zo worden de characters genoemd) gespeeld.

Al snel kwam bij mij de vraag naar boven of de Titans niet wat overpowered waren tegenover de pilots. Het verschil is toch al gauw een metertje of 5 en ook qua kracht wint een piloot het niet snel van een Titan. Toch is er een perfecte balans gevonden. Als piloot beschik jij over een anti-Titan wapen waarmee je schade veroorzaakt aan een Titan. Door het autolock systeem is de Titan ook nog eens makkelijk te raken. Maar heb jij liever je normale wapen altijd te hand, dan is dat geen probleem. Door een dubbele sprong uit te voeren kan je op een Titan klimmen en stiertje rijden. Je verwijderd een klep en schiet vervolgens zijn core aan gord. Als piloot heb je nog een groot voordeel. Je hebt een jump pack en dat zorgt voor fantastisch mooie sprongen en ook wall runnen is een optie.

Piloten zijn dus sterk, maar ook de Titans kunnen er wat van. In totaal heb je drie verschillende Titans; Atlas, Stryder en Ogre. Atlas is eigenlijk de alleskunner van de drie. Hij is snel, kan verkennen, aanvallen of tactisch zijn invloed uiten. Stryder is de snelste en lenigste van alle drie, maar niet de allersterkte. De Ogre daar in tegen is de sterkste van de drie maar ook de sloomste. Welke je kiest, ligt helemaal aan wat je graag zal willen doen op het slagveld. Ik zelf ben voornamelijk op pad geweest met Atlas en ben die ook voornamelijk tegen gekomen op het slagveld.

Aanpassen
Zoals we ook gewend zijn in de Call of Duty serie kan je ook hier weer het nodige aanpassen aan de piloten en aan de Titans. Kies jou primaire en secundaire wapen, kies je soort granaat en kies wat voor een extra krachten jou piloot en Titan heeft. Hoe hoger je levelt in de game, hoe meer je vrijspeelt.

Graphics
Ik heb dit jaar al eerder Xbox 360 titels bestempeld als de max voor deze console, maar Titanfall weet er toch net wat meer uit te persen en dat is soms ook te merken, negatief. Want wat mij vaak overkwam (ter informatie, ik heb nog de allereerste Xbox 360) is dat de textures niet goed doorladen. Dit kwam voor aan het begin van een potje maar ook als ik dood was gegaan. In het begin stoorde dit mij flink maar na dat ik meerdere potjes had gespeeld, was ik er wel aan gewend.
Het is namelijk niet zo heel gek dat de game hier last van heeft want wat ziet alles er gruwelijk goed uit. Van omgevingen tot de titans zelf en van de lichteffecten tot de particles. Het is Bluepoint Games misschien zelfs wel perfect gelukt om deze game optimaal te maken voor de Xbox 360, ondanks het sloom inladen van de Textures.

Titanfall is op dit moment de beste game voor de Xbox 360 game als je houd van multiplayer shooters. Hou je hier niet van, dan is de game helaas niks voor jou. Het ontbreken van een simpele singleplayer kan worden gezien als een gemis, maar door al het multiplayer geweld ben je binnen de kortste keren vergeten dat je eigenlijk een singleplayer in een game verwacht. De game ziet er geweldig uit maar daar gaat het nou ook net fout. Ik had liever iets mindere graphics gezien en een wat soepeler lopende game.

Cijfer: 8.5