Review: MXGP - The Official Motocross Videogame

Als klein kind speelde ik vroeger graag in het zand en in de modder. Nu ik ‘volwassen’ ben is het natuurlijk leuker om dit te doen met een motor onder je reet. Gelukkig kan dat nu ook digitaal dankzij MXGP - The Official Motocross Videogame . Is het spel de moeite waard of kan ik toch beter aan vroeger terug denken hoe het was als kind in de zandbak? Dit allemaal kun je hieronder lezen.

Cairoli 2

Déjà vu door makers

Toen ik MXGP voor het eerst opstartte dacht ik eerst dat ik te maken had met MotoGP of WRC, want echt bijna alles is qua menuschermen hetzelfde als bij die twee andere games. Natuurlijk is dit geen verrassing, want ook die games zijn gemaakt door Milestone, maar toch is het niet zo lastig lijkt mij om een keer wat anders te proberen qua stijl van de menu’s.

Maak jezelf bijna na

MXGP - The Official Motocross Videogame bevat alle rijders en teams. Je kunt ook jezelf maken of ja maken is een groot woord. Je kiest je naam, je nationaliteit en een bestaande foto van iemand.  Waarom je niet je niet je eigen foto kan maken in de game is een beetje gek, maar ja je moet het maar doen met een foto die hopelijk op jou lijkt. Daarna kies je je helm uit en een team waar je je goed bij voelt en dan kun je beginnen.

Cairoli 6

Van onder naar boven werken

In deze game draait het maar om één ding en dat is om te winnen op elk circuit en om uiteindelijk kampioen te worden. Hiervoor begin je in de laagste klasse en steeds moet je je omhoog werken en verander je ook van teams.  Dit hoeft overigens niet, want als je kampioen wilt worden dan kan dit via de carrière modi. Je kunt ook gewoon snel een race houden of online gaan spelen.

Modder, zand en een grasmaaier

Grafisch stelt de game niet teleur, maar toch had Milestone er meer van kunnen maken.  Vooral na een paar races begint alles een beetje op elkaar te lijken en ben je alle kleuren van modder en zand wel beetje zat. De omgeving biedt gelukkig meer kleur, maar hierbij gaat het vooral om gras, water, publiek en wat reclameborden van energiedrankjes. De hoeveelheid reclame in de game is sowieso flink aanwezig, maar dit stoort helemaal niet.

Naast de graphics is er natuurlijk ook geluid in de game. De muziek is in het begin nog best aardig, in het speciaal de muziek die je te horen krijgt in het menu, maar ook dit gaat snel vervelen. Tijdens het racen hoor je helemaal geen muziek, maar het geluid van de motors. Deze motors klinken echter meer als een grasmaaier dan naar het daadwerkelijke geluid van een motor. Echter neemt dit niet weg dat het racen leuk is en je best de ervaring hebt dat je echt aan het racen bent.

Cairoli 3

Racen doe je met twee handen aan het stuur

Het racen in de game is gebaseerd op de FIM Wereldkampioenschappen Motorcross. Dit betekent dus dat je op tal van bekende circuits kunt racen. Ook het Nederlandse circuit in Valkenswaard is aanwezig. Voordat je aan een circuit begint krijg je een filmpje te zien met beelden van dit circuit. Erg leuk, maar na een tijdje heb je alle filmpjes wel gezien en is het dus vervelend dat je deze video’s iedere keer moet bekijken als je een circuit opstart voordat je kunt beginnen met racen.

Het racen zelf is het meest te vergelijken met MotoGP, maar dan met modder of zand onder je wielen. Het werkt goed en is ook best simpel te noemen.  In het begin zul je nog regelmatig van je motor afvallen, maar als je een circuit eenmaal kent dan zul je er vlekkeloos doorheen racen.  Een circuit leren kennen is sowieso geen punt, want in de carrière modi zul je elk circuit twee keer moeten rijden voordat je je punten krijgt.

Cairoli 7

Conclusie:

MXGP - The Official Motocross Videogame is een aardige leuke racegame geworden. Ondanks de schoonheidsfoutjes en de tergende muziek die je tussendoor hoort heeft het mij een aantal dagen zoet weten te houden. Wil je dus als ‘volwassen’ persoon op een motor in het zand en modder spelen, dan is MXGP zeker een aanrader. Speel je liever als kind op het strand in het zand, dan kun je beter dat doen.

Cijfer: 7

MXGP - The Official Motocross Videogame is te koop voor de PlayStation 3, PC, PS Vita en Xbox 360.