Review: Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

Big Boss a.k.a. Naked Snake is terug! Het is alweer even geleden dat er een Metal Gear Solid game op de markt kwam waarin Big Boss himself de hoofdrol had, maar gelukkig is de naakte slang onder zijn kartonnen doos vandaan gekropen en heeft hij zijn weg terug naar onze consoles gevonden. Barry en Chris hadden het geluk deze game onder de loep te mogen nemen voor de PlayStation 4. Wat ze daarvan vonden kunnen jullie in deze ´solide´ review lezen.

Kort maar krachtig
Een ding kunnen we beamen; Metal Gear Solid V: Ground Zeroes is geen volwaardige game, maar een preview van wat we kunnen verwachten in de aankomende game met de titel Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, die op de PlayStation 4 en Xbox One zal verschijnen. Maar goed, dat is geen nieuws. Internet staat vol met verhalen en discussies over de (te) korte speelduur van Ground Zeroes.
Wat je misschien nog niet wist, is dat het er in de nieuwste Metal Gear iets anders aan toe gaat dan we tot nu toe van de serie gewend zijn. Maak je geen zorgen, er valt nog genoeg te sluipen in de game. We doelen hier vooral op het grote verschil in vrijheid dat je nu hebt. Waar Metal Gear games in het verleden soms wat lineair konden zijn, heb je nu veel meer de vrijheid om op jouw manier je doel te bereiken. En dat geeft de serie de frisheid die het nodig heeft.

Geloof ons als we zeggen dat deze game voor iedereen anders kan uitpakken, zowel qua tijd als qua gameplay. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om alles wat je via de radio wordt ingefluisterd te negeren en vervolgens op alles en iedereen te schieten wat je in je playthrough tegenkomt.
De game komt echter veel beter tot zijn recht als je hem speelt zoals Hideo Kojima hem bedoeld heeft, namelijk door vooral te sluipen. Neem je tijd, houd je omgeving nauwlettend in de gaten en blijf vooral uit het zich van de vijand. Dan is deze Metal Gear op zijn best en zit je constant op het puntje van je stoel.

Sassy Snake
Toen we Big Boss voor het eerst op ons scherm zagen verschijnen werden we weggeblazen. Holy shit! wat ziet dit er ON-WAAR-SCHIJN-LIJK goed uit!!! Natuurlijk hebben we de beelden al eens in de 15 minuten durende trailer voorbij zien komen, maar wanneer je de openingsscène op je eigen tv voorbij ziet komen, word je ongetwijfeld weggeblazen door de grafische krachtpatserij die de game in 1080p tentoonstelt. Werkelijk overal is over nagedacht zoals bijvoorbeeld de wapperende lakens, jassen en de regen die realistisch van ramen en gebouwen afketst. Het resultaat is een game die werkelijk van je scherm spat.
Daarnaast merkte Barry al meteen een aantal verschillen op ten opzichte van de vorige games. Big Boss is wat ouder geworden, maar gelukkig nog altijd herkenbaar. Onder andere door zijn ooglapje, zijn typische gezichtsuitdrukking, maar natuurlijk ook vanwege het eeuwige New Kids-achtige matje in zijn nek dat ook naar dit nieuwe deel is meeverhuisd. Hij draagt een blauw/zwart pak en heeft een nachtkijker op. Door het stormachtige weer is hij bijna niet te zien door de vijand. De grootste verandering voor wat betreft het personage is misschien niet eens de grafische update maar de wisseling van stemacteur. Weg is het vertrouwde stemgeluid van David Hayter, die Snake/Big Boss jarenlang van de juiste dosis emotie voorzag. Daarvoor is Kiefer Sutherland in de plaats gekomen. En eerlijk is eerlijk, na een aantal playthroughs ben je Hayter al bijna vergeten. Sutherland laat horen zich prima thuis te voelen in zijn nieuwe rol en geeft Big Boss de lading die hij nodig heeft. Een waardevolle toevoeging.

Gameplay
Snake maakt nog steeds gebruik van het vertrouwde CQC (Close Quarters Combat) systeem om zijn vijanden uit te schakelen, maar heeft ook zijn trouwe verdovingspistool weer in zijn holster zitten waarmee hij zijn vijanden maar al te graag naar dromenland schiet.
Als we zeggen dat deze naakte slang zo sluw als een vos is, vertellen we je natuurlijk niets nieuws. Je hebt als speler nog steeds de mogelijkheid om je achter kratten en andere obstakels te verschuilen om vervolgens de vijand van achteren te besluipen en hem te ondervragen, wurgen, als menselijk schild te gebruiken of zelfs zijn keel door te snijden wanneer je op de Rambo tour bent.

Snake moet met behulp van zijn gadgets de weg zien te vinden in de in Cuba gelegen Amerikaanse legerbasis. In dit deel is er geen radar waar je op kunt vertrouwen, maar moet Snake zijn vijanden op een andere manier in de gaten houden. Met behulp van zijn verrekijker kan hij vijandige soldaten taggen waarna ze op je map te zien zijn. Deze verrekijker is daarnaast voorzien van een directional microphone die je in staat stelt soldaten van een afstand af te luisteren om zo extra informatie over je doelen en/of de omgeving kunt inwinnen.. Voor extra informatie kunt je te allen tijde informatie over de basis opvragen. Hiervoor hoef je niet langer eerst je Codec aan te slingeren, maar is een druk op de L1-knop voldoende.
Deze toevoegingen stemden ons als Metal Gear fans erg tevreden en moedigden ons aan om alle hoeken en gaten van het level te onderzoeken.

Ook de A.I. van de vijanden is er flink op vooruit gegaan. Soldaten zijn intelligenter dan voorheen en gaan grondiger te werk dan ooit tevoren wanneer je wordt ontdekt. Je zult van goede huize moeten komen wil je een missie voltooien zonder ook maar één keer in de problemen te komen. Zeker wanneer je op Hard speelt is de A.I. meedogenloos en giert de adrenaline tijdens het spelen door je lijf. Dit is Metal Gear op zijn best.

Ondanks dat de hoofdmissie van korte duur is, zijn wij als Metal Gear fans van het eerste uur dik tevreden met dit avontuur. Ja, ook wij hadden liever gezien dat men deze proloog als demo had uitgebracht zoals dat jaren eerder bij het Tanker level van Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty het geval was. Maar gelukkig rekken de extra missies die je vrijspeelt en de vrijheid die je krijgt de speelduur aanzienlijk op en ben je dankzij de ijzersterke gameplay binnen een paar minuten verslaafd aan deze laatste toevoeging aan het Metal Gear universum.

Cijfer: 8,0