Review: Dark Souls II

Frustratie, het hoofdwoord in deze review van een game die zo ontzettend moeilijk is, dat de game me alleen al bijna een controller heeft gekost. Geen frustratie door slechte gameplay, nee, juist door briljante gameplay en dat zie je niet vaak. Ik heb het natuurlijk over Dark Souls II, de moeilijkste game die ik ooit heb gespeeld.

Frustratie
Ik speel nog geen vijf minuten of ik ben al dood. Ik zie een richel van een ravijn niet en val naar beneden. Achievement Unlocked staat er op mijn scherm met als titel: ‘This is Dark Souls’. Briljant en ik lach, nu nog. Maar na een kleine openingsscène waarin je een class kiest en je naam invoert mag je de grote boze wereld in. Je komt bij een tutorial gebied waar ik al zeker tien keer ben gestorven alvorens ik er doorheen ben. Nee, dit is niet zomaar een game, dit is Dark Souls II en nog nooit heb ik zulke fijne frustratie gevoeld.

Verhaal
Kennen jullie die reclame van Volkswagen waarin een jongen met zijn vader een auto van een oud vrouwtje koopt? Die vertrouwen erop dat het oude vrouwtje toch te vertrouwen is en kopen de auto. In Dark Souls II is het niet anders. Je bent er namelijk ingeluisd door een lieve oude dame. Ze heeft een vloek over je los gelaten en die moet jij er weer van je af zien te krijgen. Om dit voor elkaar te krijgen zal een je een soort van Limbo wereld moeten doorkruisen en alleen zo kom je er vanaf. Dit is eigenlijk het hele verhaal van Dark Souls II en de game moet het dan ook meer van zijn gameplay hebben.

Gameplay
From Software, de ontwikkelaar van de game, maakte in een vroeger stadia bekend dat de game toegankelijker ging worden en bij mij stonden al mijn haren (degene die ik nog heb) overeind. Dit kon en mocht niet gebeuren. Juist aan Dark Souls I had ik zoveel plezier omdat die game zo moeilijk was dat ik fijne frustraties voelde. Maar eenmaal wat verder in de game merkte ik maar weinig van de toegankelijkheid die de ontwikkelaar had beloofd. Tuurlijk, je kunt het tutorialgebied toen als een toegankelijk bruggetje naar de rest van de game, maar daarna is de game weer ouderwets moeilijk.

Als ik de gameplay uit Dark Souls II in een woord moest beschrijven, zal ik niet lang hoeven na te denken en zeggen: Doodgaan. Want wat ga je vaak dood in de game. Eigenlijk is elk level, elk gedeelte van een level, elke vijand een try and die stukje. Hoe vaker je doodgaat, hoe beter je de vijand leert kennen en je hem uiteindelijk kan verslaan. Vooral de eindbazen vragen veel geduld en tactiek om te verslaan, maar dat maakt de game echt zo geweldig.

Elke keer als je doodgaat, komt er nog een extra stukje frustratie bij. Je raakt namelijk bij elke sterfbeurt iets van je maximale hitpoints kwijt, wat kan oplopen tot 50% van je levensbalk. Daarnaast raak je ook steeds meer van je items kwijt. De game wordt dus steeds moeilijker als je doodgaat en ik raad iedereen aan niet aan de game te beginnen als je niet tegen deze frustraties kan.

Grafisch is Dark Souls II gewoon prima in orde. Zeker niet de allermooiste game die is uitgekomen op de huidige generatie, maar ziet er nog steeds zeer goed uit. De game draait vloeiend op 60 fps waar de fps in Dark Souls I nog wel eens konden zakken naar 15 fbs. Ondanks dat de game nu dus vloeiend draait, is er zeker geen grafische kwaliteit verloren gegaan. Maar toch merk je dat de top van de huidige consoles bereikt is en ik was zelf toch wel erg benieuwd hoe  de game er op de Xbox One en PlayStation 4 had uitgezien. Maar voor nu krijg je met Dark Souls II een game in huis die grafisch gewoon prima in orde is.

Frustratie, geweldige gameplay,  grafisch prima in orde en frustrerend. Ja, zo kan je Dark Souls II het beste beschrijven. De game is in het begin zeker wat toegankelijker gemaakt, maar na een uurtje is daar al niks meer van te merken. Dark Souls II doet precies wat Dark Souls I deed, maar dan net even wat beter en vloeiender.

Cijfer: 9.7