Review: Strider

Strider is een old school platformer die opnieuw het leven ingeblazen is door Capcom. De klassieke Strider kennen we vooral als een action platformer zoals Ninja Gaiden ooit was op de NES, maar Capcom's nieuwste versie is omgebouwd tot een ware Metroidvania game. Is dit een goede zet geweest van Capcom of hadden ze Strider beter origineel kunnen laten?

History of a Cyber Ninja:

De Strider serie is ooit begonnen op de Nintendo Entertainment System en dat schreef zich in het jaar 1989. Strider was een van de platformers die ik vroeger helemaal grijs gespeeld heb en ook met heel veel plezier.

De game speelde zich af in een hightech toekomst en draaide vooral om een groep gespecialiseerde  “ninja” agenten die zichzelf Striders noemden. Een van die Striders was Hiryu, een razend snelle assassin met een rode sjaal en was vooral de protagonist van het verhaal. Strider nam het op tegen robot soldaten van het Kazachse leger en kreeg hulp van bionische dieren.

Strider heeft het nooit verder geschopt dan deeltje één op de NES (wat ik erg jammer vond die tijd), maar in 1992 kwam er uiteindelijk een vervolg uit van deze game op de Sega Master System en Megadrive. Daarna kwam nog eens een vervolg van de oorspronkelijke arcade game die op de PlayStation verscheen in 1999.

Strider heeft eigenlijk als het ware een pauze gehad van 14 jaar maar is in de loop der jaren wel nog in meerdere games als cameo gespot of kreeg een rol aangeboden in fighting games zoals de Marvel Vs Capcom serie.

Strider is Back:

Maar nu, het is het jaar 2014.. Strider is terug en geheel in een nieuw jasje gestoken door Capcom. Strider is geen arcade – action – platformer meer zoals ik hem ooit gekend had. Het resultaat is nu een Hectische, actievolle game in een Metroidvenia sausje en is daardoor ook een stuk langer geworden dan zijn voorganger uit 1989 die nogal aan de korte kant was.

Of dit een goed besluit was van Capcom... JA! Ik vond de game sowieso al erg tof, maar nu zelfs nog toffer dan ooit te voren. Ik hou erg veel van deze speelstijl en vind dit ook beter passen bij een elite cyber ninja. De old school gameplay en moeilijkheidsgraad zijn nog aanwezig evenals het vertrouwde verhaal. Met een overvloed aan mini, sub en main bosses. Strider moet zich door verschillende strekken vechten en een weg zien te vinden in een gigantische wereld om uiteindelijk de ultimate badguy voor eens en altijd uit te schakelen.

Hiryu kan in het begin van de game alleen met zijn saber hacken en slashen maar in de loop van je playtrough zul je zien dat hij een heel arsenaal van moves en wapens tot zijn beschikking zal krijgen. Het werkt ook in principe hetzelfde als in een Metroid of Castlevania game waarbij je met een bepaald wapen of item pas verder kan komen in een stretch. Ook krijgt Hiryu weer hulp van zijn vertrouwde cyber bionische dieren vriendjes die je helpen om vijanden te verslaan of verder te komen in de playtrough.

Het enige waar je wel aan moet denken is dat Strider geen volledig geprijsde game is en dat merk je wel aan verschillende dingen. Een van die dingen is dat tijdens vele cut scenes bij de interacties tussen personages de monden niet gingen bewegen en de textures af en toe in lage resolutie waren als het beeld een beetje ingezoomd werd, maar de game graphics weten dit goed te verbergen door zijn cartooneske stijl.

Hoewel je bij een Metroidvenia game moet denken aan een open wereld waarbij je moet back tracken en zelf je weg moet vinden, is er bij Strider wel het gevoel van lineaire gameplay omdat er constant een pijltje in je beeld verschijnt die je de weg wijst of een afstand meter die je laat zien dat je dichtbij het volgende punt van de game zit.

Conclusie:

Hoewel Strider een nieuw jasje gekregen heeft is de game toch erg goed en zet het een old school sfeertje neer die wij gewend zijn van een Strider game. Hoewel de game niet helemaal perfect is en hier en daar kampt met wat schoonheidsfoutjes ziet deze Strider er strak uit en heeft ook nog eens een dijk van een old school BGM waar je van gaat smullen.

Strider is voor elke action platformer fan een aanwinst voor zijn of haar collectie en zal daar ook heel wat uurtjes plezier mee beleven.

Cijfer: 9,6

Strider is nu beschikbaar voor PlayStation Network en Xbox Live en heeft een prijskaartje van €14,99.