Review: Thief

Twee dieven in opleiding. Één meester dief die deze twee dieven in opleiding meeneemt op pad. Deze meester dief draagt de naam Garret, en de twee leerlingen zijn Ivo en Bobby. Met zijn drieën gingen ze op pad om zo geruisloos mogelijk hun doelwitten uit te schakelen.

Verhaal
Het verhaal in Thief begint gelijk goed. Je start met een proloog waarin zo’n beetje alles fout kan gaan in het leven van een meester dief. Wat er precies gebeurt, laat ik expres achterwegen om geen spoiler te geven maar jongens, wat is die proloog sterk. Maar zoals ik al zei gaat het gruwelijk mis voor Garret en hij durft zich pas een paar jaar later, eenmaal weer bij bewustzijn, weer te vertonen in The City. Dan begint het echte verhaal waarin Garret het als zijn plicht voelt om de strijd aan te gaan met het bestuur van The City voor het volk.

Het verhaal zelf is sterk, maar niet ijzersterk. Wat erg leuk is gedaan door de ontwikkelaar zijn de verwijzingen naar de voorgaande Thief games. Gamers die voorgaande delen hebben gespeeld zullen met een grote glimlach op hun gezicht deze verwijzingen ontvangen. Maar heb jij nou niet de voorgaande delen gespeeld (dan moet jij je überhaupt schamen) dan is er geen probleem. De game staat voldoende op zichzelf om ook nieuwkomers welkom te heten in de wondere wereld.

The City
The City, de stad waar jij jou invloed moet laten gelden wil je overleven in deze grote, ingewikkelde stad. The City zelf heeft wat weg van het London van vroeger maar dan met een nog wat grauwere sfeertje. The City is niet alleen de stad waar alles plaats vindt, het is tevens de speeltuin van Garret. Wat is er nou mooier om je vijanden af te schudden via daken, steegjes of het riool? Bijna alles kan je gebruiken om maar niet gepakt te worden.

Daarnaast is The City rijk aan spullen die door jou klaarstaan om gestolen te worden. Niet alles ligt voor de hand en hiervoor moet je soms een slot lockpicken of kijken in de kleinste hoeken. Maar hoe fijn is het als je aan het eind van de missie ziet dat je alles hebt gepakt wat voor het oprapen lag. Dan heb je mooi geld verdiend voor de upgrades die je kan kopen.

Upgraden
Want Thief zal Thief niet zijn als je van alles kan kopen bij de handelaar op de hoek. Van spullen om je levensbalk te vullen, tot grote buidels om een groter aantal pijlen in te bewaren. Maar het belangrijkste om te kopen zijn toch wel de upgrades van je gereedschap en het gereedschap zelf. Zo zal je in het begin niet het riool in kunnen omdat je niet een schroevendraaier hebt om de schroeven mee open te draaien. Al spelend kom je achter nog meer van die kleine objecten die een speciaal soort gereedschap nodig hebben om verder te komen. Je zult nooit in een missie vast komen te zitten als je niet beschikt over een bepaald stuk gereedschap, maar het maakt het voltooien van missies wel makkelijker als je alles hebt.

Maar wil je echt een betere dief worden, dan moet je ook beter worden in het afluisteren, het rennen en het kraken van sloten. Ook deze eigenschappen kunnen weer voorzien worden van een upgrade middels Focus-punten. Deze verdien je door zo goed mogelijk een missie te voltooien.

Free-runnen
In het begin kan het, vooral voor de nieuwelingen in de serie, best even wennen zijn aan de first-person camera in de game. Dit geeft een heel ander gevoel dat bijvoorbeeld de camera in Assassin’s Creed. Ook tijdens het vluchten of het snel willen handelen, zal je merken dat je echt even moet wennen aan de camera. Eenmaal gewend snap je de keus van de ontwikkelaar voor een first-person camera. Het levert namelijk een veel sneller gevoel van rennen en dat is precies wat je wilt voelen. Maar het rennen zelf is niet zo lekker als het in de Assassin’s Creed games is. Vaak zat wil je snel even ergens opklimmen om te ontsnappen of een betere positie te verschaffen, maar dan is dat weer niet mogelijk in de game. Dit leverde mij vaak zat een game over scherm op en de ergernis kwam vaker voor dat me lief was.

Moeilijk?
Is de game moeilijk? Nou, dat kan je helemaal zelf bepalen. Er zijn tal van opties voor je de game start die je aan en uit kan zetten om de game helemaal naar jou hand te zetten. Maar voor niet precies weet wat die moet kiezen, kan je ook uit drie normale moeilijkheidsgraden kiezen. Daarnaast wordt de game wat makkelijker als je Focus gaat gebruiken.

Focus is een soort van energie waardoor je alle belangrijke dingen om je heen blauw ziet kleuren. Van ladders tot loot en van bewakers tot sloten. Wanneer deze dingen oplichten, wordt de wereld om je heen donkerder. Dit maakt de game wel een stukje makkelijker maar ik betrapte mezelf erop dat ik in moeilijke situaties de knop toch wel even indrukte om naar de juiste weg te zoeken of naar dat ene item.

Grafisch ziet de game er goed uit maar op de Xbox 360 zie je gewoon dat de top bereikt is en dat games niet heel veel mooier meer worden. Dit zie ik niet als een slecht punt omdat er nou eenmaal nieuwe consoles op de markt zijn. Daarnaast ziet Thief er gewoon fantastisch uit voor wat er nog kan en behoort het tot de top van de mooiste games van de huidige generatie.

Thief next-gen
Thief is op de PlayStation 4 en Xbox One hetzelfde als op de PlayStation 3, Xbox 360 en PC. Groot verschil is natuurlijk dat de graphics mooier zijn en dat de laadtijden iets sneller zijn. Op de PlayStation 4 reageert het licht op de controller als je in het donker bent en in het licht bent. Al met al heb je, vind ik persoonlijk, met de PlayStation 4-versie de beste versie in handen, maar heb je geen PlayStation 4 dan zijn de andere versies natuurlijk ook erg goed.

Thief is een briljante reboot geworden van een serie die veel faam heeft opgebouwd bij de wat oudere gamers onder ons. Maar de ontwikkelaar laat ook nieuwkomers niet in de steek en heeft de juiste balans gevonden hiertussen. Mede dankzij het zelf kunnen instellen van de moeilijkheidsgraad biedt de game voor iedereen wat. Dat de game, voornamelijk in het free-runnen, nog wel wat tekort schiet, mag je jammer noemen maar het doet maar weinig af aan het plezier dat de game in zijn geheel je biedt.

THIEF is te koop voor de PC, Xbox 360, PlayStation 3, Xbox One en PlayStation 4.