Review: Dustforce

Heb je ook wel eens dat je console vol zit met stof, maar dat je geen zin hebt om het schoon te maken? Jammer genoeg bestaan de personages uit Dustforce niet in het echt, want dan hielden ze wel je console voor je schoon. Of dat echter een prettige ervaring zal zijn, is nog maar de vraag.

Hoe Dustforce begon

In 2012 verscheen de game Dustforce voor PC. Echter bleef het hier niet bij, want dit jaar, om precies te zijn op 5 februari, is de game ook naar de consoles en handheld gekomen. Dustforce is namelijk te spelen op PlayStation 3, Xbox 360 en PlayStation Vita.

Waar de game om draait

Dustforce, de naam zegt het al, het gaat om stof. De game heeft geen verhaal, maar alleen korte leveltjes die je uit moet zien te spelen. In ieder level kun je sleutels behalen door het level snel uit te spelen of door zoveel mogelijk stof te verzamelen. Je moet de wereld van Dustforce dus stof vrij zien te maken. Mocht je een sleuteltje behaald hebben, dan kun je die gebruiken om een deur naar een ander level open te maken en zo gaat het maar door en door. Een minpuntje eraan is is dat je steeds het level opnieuw moet blijven spelen om je score te verbeteren zodat je eindelijk een sleuteltje kunt halen. Mocht je dit niet lukken, dan kom je dus ook niet verder in het spel. In de game draait het dus vooral om highscores.

Personages en combo’s

In Dustforce kun je aan de slag met vier verschillende personages. De vier personages kun je hieronder zien. Zo heb je bijvoorbeeld het rode personage. Als je een level met dit personage speelt, zul je merken dat je veel sneller door het level heen komt, dit komt omdat dit het personage is van de snelheid. Ook heb je een personage met paarse kleren aan, het is zogenaamd een cheerleader. Echter is er niet precies te zien wat de verschillen zijn tussen de personages. Ik zelf vind alleen dat je het bij het rode personage merkt, omdat je zo veel sneller door de levels gaat. Daarnaast gaat het in het spel ook nog om de combo’s. Hoe meer stof je verzameld, hoe meer punten je krijgt, dit worden combo’s genoemd in de game. Onder in beeld is een balk te zien die vol loopt met punten. Echter liggen er gevaren op de loer. Ook zijn er in ieder level beestjes verstopt onder het stof en mocht je het stof niet van ze af meppen, dan raak je je combo’s kwijt. Dan heb je dus alles voor niets gedaan en kun je weer opnieuw beginnen mocht je je sleuteltjes willen halen. Toch heb je de beestjes en hun stof ook nodig, want mocht jij ze eerder neer slaan dan zij jou, dan krijg je extra punten die hoog kunnen oplopen in je combo’s om sleuteltjes te behalen.

Stof opruimen ziet er mooi uit en speelt fijn

Dustforce is een mooie game met heldere kleuren waar gelukkig geen stoflaag over zit. Er zijn genoeg details en ook laat het je duidelijk merken waar je naar toe moet gaan. De muziek is rustgevend en dat heb je ook wel nodig, iets rustgevends, want het spel is erg lastig. Het bewegen gaat gelukkig soepel en daardoor is de game dan ook niet moeilijk. Het moeilijke aan de game is dat je alles perfect moet doen. Doe je dit niet dan moet je het level weer helemaal overnieuw spelen. Gelukkig duren de levels nog geen 2 minuutjes als je het goed doet, dus dit is opzich nog niet zo heel erg. Gelukkig is het spel wel leuk en daardoor blijf je het spelen, ook al krijg je er na een tijdje kramp van in je vingers.

Multiplayer in je uppie

Helaas is er nog een klein minpuntje aan de game. Je zou namelijk aan de slag kunnen gaan in de multiplayer met andere mensen op de wereld. Echter is er he-le-maal niemand online te vinden en zul je dit deel van het spel niet kunnen spelen. Tenzij je 24/7 blijft wachten en kijken of er misschien iemand online komt in Dustforce. De multiplayer was ervoor bedoeld om het tegen elkaar op te nemen. Helaas is dit dus niet speelbaar geweest.

Dustforce is een erg lastige, maar daardoor ook erg leuke game. Het draait vooral om timing en ook tactiek wil je er helemaal van genieten. Vaak is het schoonmaken ook heel erg frustrerend, want doordat het zo lastig is, kun je je controller wel eens stuk gooien tegen de muur. Maar dat moet je ook niet, want dan moet je het opruimen en dat is Dustforce leuker dan in het echt doen.

Cijfer: 7,3

Dustforce is al eerder uitgekomen voor de PC en nu dus ook verkrijgbaar voor de PlayStation 3, PS Vita en Xbox 360. Het spel kost €9,99.