Review: RollerCoaster Tycoon 3D

Achtbanen, wie is er nu geen fan van? Rollercoaster Tycoon staat al jarenlang bekend als een geweldige pretpark simulator die voorheen eigenlijk alleen op een PC te spelen was. Met de komst van de spelcomputers met touchscreens is daar verandering in gekomen en kunnen we nu ook onderweg genieten van het opbouwen van een eigen pretpark, met uiteraard de beste achtbanen die jij zelf ontworpen hebt.

Zodra je het spel opstart kun je kiezen of je eerst de fijne kneepjes van het "vak" wilt leren of dat je direct wilt beginnen met het opbouwen van een nieuw pretpark. Spelers die nog nooit een Rollercoaster Tycoon game gespeeld hebben doen er goed aan om even de tutorial door te lopen en als je dan toch bezig bent met leren kun je het "verhaal" door spelen en in verschillende scenario's werken. Meestal komt het er op neer dat je een slecht draaiend pretpark moet verbeteren en bepaalde doelen moet bereiken zoals het bouwen van verschillende attracties of het afbetalen van de lening die het park van de bank heeft gekregen.

Het leukste is natuurlijk om jouw eigen droompark te bouwen. Je begint met een schone lei en kunt het park geheel inrichten naar eigen inzicht. Dit zal ook de voornaamste modus zijn die je speelt. Hier kun je ook de geweldige achtbanen bouwen waar Rollercoaster Tycoon om bekend staat. En als je die achtbaan eenmaal klaar hebt kun je uiteraard zelf een proefrit maken. Gemaakte achtbanen kun je ook nog eens delen via Streetpass zodat andere gamers ook kunnen genieten van jouw creaties.

Helaas loop je wel snel tegen beperkingen aan en kom je er achter dat, ondanks dat de Nintendo 3DS aardig wat kracht heeft, de game eigenlijk een nog krachtigere machine nodig heeft. Om fatsoenlijk overzicht te houden over jouw pretpark moet je redelijk ver uitzoomen waardoor je belangrijke elementen van jouw park zoals paden, winkeltjes en personeel niet meer kunt zien en niet meer in de gaten kunt houden. Als je verder inzoomt zie je die details wel weer maar scroll je je een ongeluk door jouw park heen. Ook kan het gebeuren dat de game vastloopt waardoor je alle progressie die je hebt gemaakt kwijt kunt raken. Dit is nog pijnlijker als je niet regelmatig opslaat want er is geen autosave functie aanwezig.

Helaas loop je snel tegen meer beperkingen aan, zoals de beperkte oppervlakte van jouw pretpark, de oppervlakkige informatie die je krijgt over de commerciële aspecten van jouw park en de kleine hoeveelheid attributen je kunt plaatsen om jouw park te versieren. Het is ook een gemiste kans dat de game niet doorloopt zodra je de Nintendo 3DS in de slaapstad zet. Een simulator is ideaal voor korte sessies om jouw park te onderhouden, verbeteren en te runnen en kan gemakkelijk onderweg gespeeld worden, des te groter is de teleurstelling dat je alleen progressie boekt als je actief met de game bezig bent terwijl je soms niets meer kunt doen dan wachten tot er genoeg geld binnen is gekomen. En ondanks dat de Nintendo 3DS over een touchscreen beschikt wordt er niet echt goed gebruik van gemaakt waardoor je het idee hebt dat je net zo goed met de knoppen zou kunnen spelen. Het tekenen van achtbanen gaat zelfs via knoppen op het touchscreen in plaats van echt tekenen.

Het is jammer dat de mobiele ervaring die Rollercoaster Tycoon biedt nog niet gelijk is aan de ervaring die je op een PC hebt. Ik vraag mij dan ook af hoe de game zou zijn als deze op de PS Vita of misschien zelfs de iPad was uitgebracht, deze krachtigere machines zouden wel in staat moeten zijn om dezelfde ervaring te bieden als de PC games. Vergis je niet, je kunt nog steeds veel plezier beleven aan Rollercoaster Tycoon 3D maar verwacht echter niet dat je grootse projecten neer kunt zetten waar de directie van de Disney pretparken jaloers op zou zijn.

Cijfer: 6