Review: New Little King's Story

Niet iedereen krijgt zomaar de kans om koning te worden. Je moet de oudste zoon zijn van de huidige koning of koningin en het wel willen om al die taken op je te nemen. Maar wat nou als jij, als jonge koning, al te maken krijgt met een monsterinvasie en jouw koninkrijk vanaf begin af aan moet gaan opbouwen? En dan ook nog eens de drie prinsessen moet redden? Dan ga je New Little King's Story spelen om dit allemaal mee te maken.

Origineel

Nee, het verhaal van New Little Kings Story kan je niet heel origineel noemen en dan refereer ik naar de games van Mario. Het standaard verhaal van een ontvoerde prinses wordt hier opgevoerd naar drie prinsessen maar ontvoerd is ontvoerd. Een jonge koning is ook niet heel origineel maar toch blijft dit concept pakken en ook in deze game zal je het verhaal voor lief nemen door de goed uitgevoerde gameplay.

Welk genre?

De gameplay van de game kun je onder verschillende kopjes gooien: RTS, RPG en avontuur. Welke het nu precies is kun je niet zeggen omdat de game wat van allemaal leent. In het genre RTS past het aannemen van verschillende fracties, de aanval opties die je hebt in een gevecht en de formaties die je kan vormen met je onderdanen. Dit is zowat de helft van alle gameplay die in de game zit en bijna alles zal je toepassen wanneer jij het RPG gedeelte van deze game hebt gehad. Want jouw koninkrijk is dan wel vernield, maar daar laat je het niet bij zitten en begint weer van het begin af aan. Met geld dat je verdiend door quests te voltooien en dat vijanden hebben laten vallen na een slachtpartij kan jij de architect aan de slag zetten om voor jou het koninkrijk opnieuw op te bouwen, beetje bij beetje. Door dit te doen zal je nieuwe fracties vrijspelen als vechters, bouwers, boeren, houthakkers en nog vele meer. Elke fractie komt weer van pas in de wereld en op jouw zoektocht naar de prinsessen. Tijdens deze ‘avonturen’ zal jij monsters tegenkommen die je ieder op zijn eigen manier moet verslaan. Wanneer dit gedaan is laten de vriendelijke wezens wat spullen vallen voor jou die je kunt gebruiken om jouw onderdanen leuk te kleden, alchemie te doen en te verkopen. De game heeft alle goede elementen uit de genres gepakt en samengevoegd in een topgame.

Frames per Second

Deze kan nog wel eens zakken tot een droevig aantal. Vooral in jouw dorp/stad met veel characters op het scherm zal mij het niks verbazen als de game net 10 frames per seconde haalt in plaats van de goede 30 of zelfs 60 frames per seconde. Maar op dit kleine mankement na ziet de game er zeer goed uit, wordt het verhaal goed verteld en hebben de characters allemaal evenveel invloed binnen de game.

Controls

De game valt zowel met het touchscreen en touchpad van de Vita te spelen als gewoon met de knoppen. Ikzelf vind de touchpad controls wel lekker werken in samenwerking met de knoppen maar wanneer het touchscreen erbij wordt betrokken begin ik het overzicht te verliezen in alle mogelijkheden. Daarom is het aan te raden de game lekker met de knoppen te spelen en daarmee de touchpad en het touchscreen te laten voor wat het is, nutteloos.

Vele uren

Dit is eindelijk de game waarop ik zat te wachten voor mijn Vita. Een game waarin ik meer dan acht uur kon steken zonder dat de credits alweer zag langsrollen. In de game kun je, wanneer je enkel de quests volgt, makkelijk 20 uur steken. Ga jij meer op onderzoek uit in de wondere wereld zal je makkelijk over de 50 uur heen gaan. Dat noem ik waar voor mijn prijs en daarmee scoort de game vele punten bij mij.

RTS, RPG en een avonturen game in één waarin ik makkelijk meer dan 20 uur kan stoppen en dat voor mijn handheld, het moet niet gekker worden. New Little King's Story is op dit moment de game bij uitstek voor de PlayStation Vita en nog even terugkomend op de frame drop tijdens het gamen, laat die lekker voor wat het is en ga nu naar de winkel om deze game te halen.

Cijfer: 9.2