Review: Pro Evolution Soccer 2013

FC Twente staat aan kop in de eredivisie, FC Barcelona in Spanje, Chelsea in Engeland en Juventus in Italië. Het voetbalseizoen is al enkele speelronden onderweg en dan is het natuurlijk tijd voor de voetbalgames. PES 2013 was de eerste voetbalgame die dit jaar uitkwam en gaat opnieuw de strijd om het goud aan met FIFA 13. Zal het PES dit jaar lukken om goud te pakken?

Terug naar de top

Al vier jaar op rij mag FIFA zich de koning onder de voetbalgames noemen en dat weet Konami. Ook dit jaar wordt de confrontatie opgezocht want Konami wil weer de voetbalgamekoning worden welke het, voor 2009, altijd was. Daarom is er dit jaar op grafisch gebied niet veel veranderd en dat maakt niet uit. PES 2013 ziet er aldoor nog steeds goed uit en spelers lijken nog steeds op hun dubbelgangers op de echte voetbalvelden. Wat PES 2013 wel weer goed doet is de sensatie en spanning die heerst voor een voetbalwedstrijd losbarst. Vooral in de Champions League en Europa League wedstrijden is de feeling van een voetbalwedstrijd goed uitgebeeld met prachtige, real time, sfeerbeelden. Tevens is dit direct een groot pluspunt voor de PES serie in vergelijking met de FIFA serie. Want waar de FIFA serie overloopt van licenties van bijna alle grote divisies in de wereld, daar heeft PES de Champions League en de Europa League licentie die zorgt dat jij deze wedstrijden kan beleven zoals dat hoort. Daarnaast is Konami druk bezig met nog meer licenties voor grote clubs en divisies zodat de game steeds groter wordt, petje af.

PES Full Control

Niet meer aan het handje worden gehouden en geholpen worden bij het schieten en passen? Dan biedt PES Full Control de oplossing voor deze ergernis. Met PES Full Control heb jij, zoals de titel al doet vermoeden, de volledige controle over al jouw schoten, pasjes en voorzetten. Jij bepaald waar een bal terecht komt en niet de controle waardoor een wedstrijd nog onvoorspelbaarder wordt zoals het ook in het echt is. Maar wat als de aanname niet goed is, dan kun jij niet snel door spelen of dat schot produceren wat je van plan was? Ook dit is aangepakt en spelers als Ronaldo of Neymar hebben hun eigen manier van aannemen meegekregen. Dit zorgt ervoor dat jij net dat kleine beetje meer tijd hebt voor het verwoestende schot of dat prachtige steekballetje.  Ook het dribbelen is weer verbeterd waarmee jij zelf kan bepalen hoe ver een bal van je voet springt bij het dribbelen. Ideaal in situaties als één op één duels met de keeper of wanneer jij jouw man wilt passeren. PES biedt hiermee nog meer realisme en dat komt ten goede in de gameplay.

Licenties

De Champions League en de Europa League licenties waren al enige tijd in handen van Konami en wat zijn ze belangrijk. Door het ontbreken van vele licenties, waaronder die van de Engelse Competitie, zal jij wedstrijden spelen tegen clubs met namen als North London (bijvoorbeeld Arsenal) en Blue London (bijvoorbeeld Chelsea). Dit is alles behalve leuk en daarmee legt Konami het af tegen de FIFA serie. Maar Konami is niet dom en is het afgelopen jaar druk bezig geweest met nieuwe licenties waaronder de Eredivisie! Maar het pareltje uit hun collectie blijven de licenties voor de twee grootste competities uit Europa, een gemiste kans wat mij betreft.

ProActive AI

PES en FIFA gamers zullen deze situatie vaker dan hun lief is al zijn tegengekomen: De situatie dat je een goal tegen krijgt en denkt; waar zijn mijn verdedigers mee bezig? Konami heeft dit probleem aangepakt met ProActive AI. Verdedigers die via AI bestuurd worden zullen nu veel adequater reageren op situatie in het eigen zestien meter gebied. Zo zullen ze veel sneller een bal wegknallen wanneer deze in het doel lijkt te verdwijnen dan de bal rustig proberen aan te nemen en daarmee de tegenstander de kans gunnen om een goed getimede sliding uit te voeren en zo te scoren. Voor de aanvallend ingestelde spelers is dit niet van geval maar deze zullen, tijdens een aanval, veel beter positie kiezen en loopacties maken om de verdediging op het verkeerde been te zetten. Zo zal jij nog meer plezier beleven tijdens een wedstrijd en minder gefrustreerd raken door domme actie van AI gestuurde aanvallers en verdedigers.

Ja, het lastigste wat er bestaat. Is PES 2013 beter geworden dan zijn voorganger? Daar kan ik volmondig ja op zeggen. Met veel minder licenties en de nog steeds houterige animaties is PES 2013 nog steeds niet waar het hoopt te zijn. Toch zijn er zoveel dingen verbeterd dat het weer een goede game is geworden en dat het cijfer, tegenover vorig jaar, omhoog schiet.