Review: Gravity Rush

Waar ben ik? Wat is dit voor een plek? Het ziet er wel leuk uit. Allemaal hoge gebouwen en... oh kijk, een klein katje. Wat is er dan, kleine kat van me? Hé!? Wat gebeurt er nou? Nee, dit kan niet. Het lijkt wel… nee echt… ik zweef… Waar is de zwaartekracht heen? Deed die kat dat nou?
Vragen

Nee, Gravity Rush is geen puzzelspel met vragen. Gravity Rush is een open wereld avonturen game dat zich afspeelt in een fictieve wereld. Deze wereld is opgescheurd in vele delen door het kwaad. Meer dan dat weet je eigenlijk niet als jij, Kat, wakker wordt in een cartoonachtige en shell-shaded wereld. Kat begint het avontuur namelijk met geheugenverlies. Hierdoor weet zij niet meer wie zij is en wat zij in deze wereld doet. Na een klein wandelingetje naar de fontein ziet Kat daar een kat zitten, deze blijkt vanaf nu jouw soulmate te zijn. De kat is namelijk geen gewone kat maar een kat met de kracht om de zwaartekracht te doorbreken. Wanneer Kat zich dus bij de kat voegt, brengt dit de kracht in Kat naar boven om met de zwaartekracht te spelen. Hier begint jouw reis, een reis met vele vragen waar je maar moeilijk antwoord op krijgt.

Storytelling

Toch een kopje dat ik kort maar krachtig wil aansnijden. Want, in plaats van continu cut-scenes om het verhaal te vertellen, werkt de game het verhaal uit in een soort 3D boek. Doormiddel van de Vita te kantelen kun je uit verschillende hoeken naar de plaatjes kijken en met een sleepbeweging of touch ga je door naar het volgende plaatje. Dit is erg leuk gedaan en de afwisseling met cut-scenes maakt het dat Gravity Rush zijn verhaal op een eigen manier verteld.

Gameplay

De gameplay van Gravity Rush is leuk, vernieuwend, lastig maar ook wel weer uitdagend tegelijk. Het spelen met de zwaartekracht laat jou de wereld vanuit een heel ander perspectief zien. Maar voor het zover is, ben je wel even zoet met het wennen aan de controls van de game. Deze zijn niet voor de kat zijn viool en zullen in het begin frustrerend moeilijk zijn. Wanneer je eenmaal aan de controls gewend bent gaat een wereld voor je open. De vele gebieden waarin jij je vrijuit kunt rond bewegen zijn stuk voor stuk leuker en groter dan je denk. Want laat jij de zwaartekracht wegvallen, kan je zo aan de onderkant van de stad lopen. Dit is wel maar voor enige tijd want ook de kat van Kat raakt een keer uitgeput. Hierdoor moet je goed timen en afwegingen maken.

Grafisch is Gravity Rush sterk doordat er is gekozen voor een cartoonachtige, Cell-shaded stijl die je niet vaak ziet in games. Zowel de wereld als de characters zijn van een hoog niveau en laten jou genieten wanneer je door de lucht zweeft met Kat. Misschien komt dit laatste ook wel doordat Kat niet zoveel kleding aan heeft maar dat terzijde.

Een Vita game naar mijn hart. Een open wereld met actie-avontuur elementen erin is helemaal mij ding. Ik ben blij enthousiast dat een Japanse ontwikkelaar mij heeft weten te pakken met deze geweldige game die bol staat van de vele missies.

Cijfer: 8.5