Review: Resistance: Burning Skies

Attentie, attentie, grote brand in een fabriek! Alle eenheden naar de plek des onheils, zo snel mogelijk! Commando… bent u er nog…? Er zijn vreemde vliegtuigen en wezens gezien op die plek… Hopelijk hoort u het nog… kijk alstublieft goed uit.

Burning Skies
New York, augustus 1951. Brandweerman Tom Riley is druk bezig op zijn werk als hij weer een melding krijgt en uitrukt naar de stad. De stad wordt op dat moment namelijk aangevallen door de Chimera en het aantal doden loopt op. Jouw vrouw en dochter zijn op de vlucht geslagen om te overleven maar waarheen is jou onbekend. Daarom probeer jij in de game jouw familie terug te vinden. In de game zal het verhaal worden verteld doormiddel van stilstaande beelden in strip vorm, ondanks het ontbreken van bewegende beelden wordt het verhaal heel goed vertaald naar de gameplay.

Eerste First Person Shooter op Vita
Een mijlpaal op zich en één waar Sony trots op mag zijn. De besturing is vertrouwd, zoals we dat kennen van de consoles, al is het even wennen aan de gevoeligheid van de analoge sticks die op de Vita nu eenmaal kleiner zijn. Meer info over de FPS besturing hoef ik niet te geven maar wel over de besturing met het touchscreen. Deze gebruikt Resistance: Burning Skies erg goed door onder meer melee aanvallen te laten uitvoeren bij een tik op het scherm. Ook de tweede manier van vuren maakt gebruik van het touchscreen, wat bij mij soms beetje tegen werkte doordat je niet zag waar je precies op richtte. Maar over het algemeen is de besturing van de game erg goed en kunnen we het hier hebben over een zeer geslaagde FPS op de Vita.

Hierbij zal ik jullie alvast waarschuwen, je haalt zeker geen Uncharted kwaliteit in huis maar over het algemeen ben ik toch zeer tevreden. Vooral voor de 1ste update had ik vaak nog te maken met textures die pas een minuut later laadden en wat onafgeronde randjes, welke na de update aardig waren weggepoetst. Soms heb ik wel het gevoel dat ik een game voor de PSP of PS2 zit te spelen maar voor een handheld is de beeldkwaliteit nog steeds goed. Het geluid daarentegen is wel erg goed en voornamelijk wanneer je hem via je oortjes speelt. Dit niet alleen voor het wegvagen van achtergrond geluiden maar ook omdat het geluid überhaupt in de game niet heel hard is.

Van mooie duur
Resistance: Burning Skies brengt je naast een singleplayer, die gemiddeld 10 á 12 uur duurt, ook nog een vermakelijke multiplayer. De singleplayer kan dubbel worden gespeeld om momenten extra goed te beleven maar de levensduur van dit spel hangt toch echt van de intensiteit van de multiplayer. Het levelsysteem en de vele modi zullen jou nog uren achter je Vita scharen om online Chimera te slachten. Al met al is de levensduur van Resistance: Burning Skies zo’n 40 uur en dat is voor een handheld game erg veel.

Resistance: Burning Skies laat zien waar iedereen op hoopte, een FPS op een handheld. De besturing is prettig, de game ziet er over het algemeen goed uit, klinkt lekker en gaat lang mee. Voor het luttele bedrag van €40,- heb jij een titel in je handen die je nog lang zal deugen.

Cijfer: 8.3