Preview: World of Warplanes

Wargaming.net heeft inmiddels heel wat faam op de naam met de populaire Free-2-Play game World of Tanks. De game telt inmiddels miljoenen spelers en bijWargaming.net moeten ze gedacht hebben ‘The Sky is the Limit’ want deze keer gaan we het gevecht niet te land aan maar trekken we naar de wolken en daar voorbij in World of Warplanes.

World of Warplanes bevindt zich op het moment van schrijven in een Closed-Beta fase wat inhoud dat alles in deze preview onder voorbehoud is en er kansen zijn dat dingen zullen veranderen in het eindproduct.

In World of Warplanes draait het allemaal om een ding! Zoals de naam dat impliceert hebben we hier te maken met Warplanes. Deze oude strijders zijn er in allerlei verschillende maten en uitvoeringen en hebben een grote rol gespeeld in oorlogen overal ter wereld. Wargaming.net bediend liefhebbers van deze luchtmonsters op hun wenken door een game uit te brengen die zich volledig concentreert op deze vliegtuigen en dat is goed te zien aan de selectie die zich nu al in de game bevind. Als speler heb je keuze uit verschillende fracties met de daarbij behorende vliegtuigen. Ieder vliegtuig kent zijn eigen sterke en zwakke punten en reageert uniek. Alle warplanes zijn door deze punten ingedeeld in verschillende klassen en het Match-making systeem dat de online gevechten verzorgd zorgt ervoor dat de de klassen niet te ver uit elkaar zullen liggen tijdens de online Dogfights. Balans voorop!

Wat besturing betreft geeft World of Warplanes je meerdere opties. Je kunt ervoor kiezen om met een controller, een muis en toetsenbord of, wat eigenlijk meteen de beste optie is, met een joystick het luchtruim te betreden. Zelf heb ik de mogelijkheid gehad om de game te spelen met een controller en met muis en toetsenbord en beide besturingsmogelijkheden zijn goed uitgewerkt en voelen direct aan.

In de game is op het moment van schrijven nog niet bar veel te doen, online dogfights zijn uiteraard van de partij en je kunt ook een simple training modus tegen de computer doen. Tevens is er een andere modus te spelen waarin je een groep bommenwerpers moet escorteren naar een locatie. Toch zou ik graag nog wat meerdere spelmodi zien in de toekomst die de game een wat completer en robuuster geheel gaan maken en het ook daadwerkelijk wat te bieden heeft voor gamers die wat minder thuis zijn in de wereld van de Warplanes.

Grafisch gezien ziet de game er prima uit en alle vliegtuigen zijn in groot detail afgewerkt en zijn een lust voor het oog. Omgevingen doen van dichtbij wat simpel aan maar op een afstand waarvan je meestal toch de omgeving aanschouwd ziet alles er prima uit!

Deze game is gespeeld op de PC

Systeem:

Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate 64 Bit